Entrevista a Enrique Santiago, Director d'Empreses de Catalunya de Telefònica i membre del Consell Empresarial de la UPC

"A la Universitat busquem inspiració, solucions i estudiants amb inquietuds".

Enrique Santiago és Director d'Empreses de Catalunya de Telefònica i un dels membres del Consell Empresarial de la UPC. Li agrada reivindicar la importància que els estudis tècnics continguin una capa humanista, ètica i moral. Ell va estudiar exactes, però és un apassionat ocult de la biologia que, finalment, ha desenvolupat la seva carrera professional en el món de les teleco. Partidari que la tecnologia sigui, sobretot, útil, explica que en la seva feina, no val estar rovellat i que "cal llegir, llegir molt".

Telefònica està al capdavant del rànquing d'esforços dedicats i també de resultats obtinguts en R+D. Quines són les lliçons apreses?
És un conjunt de molts factors, de molts aprenentatges. D'entrada cal prendre's la feina molt seriosament i no fer-la en solitari perquè la innovació no pot ser endogàmica, ha de ser oberta a tothom: proveïdors, clients i competidors. A Telefònica, a més, disposem d'una plataforma per a l'acceleració d'empreses tecnològiques, Waira, que és una font d'enriquiment enorme. Allà escoltem què pensa la comunitat innovadora.

Com s'ho fa Telefònica per atraure (i retenir) els professionals amb més talent?
Deixant-los l'ecosistema, tocar el negoci, sentir els clients... La metodologia és fomentar la competència entre els diferents grups de recerca. Competeixen perquè el seu projecte pugui viure i sobreviure. Al final ho aconsegueixen pocs projectes, però són compartits per tots. D'aquesta manera, al final, el projecte que avança és el projecte de tots i també els projectes "sacrificats" proporcionen un gran aprenentatge i són un estímul personal.

I pel que fa a la relació amb la universitat, amb la UPC...
A la Universitat a Telefònica, hi busquem inspiracions, solucions, però també estudiants amb inquietuds. I compartim la metodologia de la Universitat: aprendre pensant. Quant a la recerca, l'R+D, les start up, crec que requereixen llibertat, no contractes. Has de mantenir un nucli connectat amb la realitat, però sense les dependències de la prestació de serveis i posar una interfície al mig, que agafi la recerca i la transformi en un producte mesurable, implantable, gestionable i evolucionable.

Vostè va cursar Ciències Exactes i ha dedicat la seva carrera a les telecos. La UPC ofereix la possibilitat de cursar dobles titulacions a través del Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS), com, per exemple, el Grau en Màtemàtiques + Enginyeria de Telecomunicacions. Com valora aquest tipus de programes?
És bàsic l'enfocament interdisciplinari dels estudis!!!! De fet, jo no hi veig gaire sentit a la separació vertical dels estudis. Si hagués pogut, segurament hagués cursat una doble titulació en matemàtiques i... biologia... quasi bé diria ara que l'atzar va fer que estudiés matemàtiques. Però el món ara es mou en projectes integrats, i aquí els graus dobles són quasi bé imprescindibles.

Telefònica té accés a milers de dades dels seus clients pel simple fet de tenir el mòbil encès. Com convertir aquesta potencialitat en solucions reals per als clients?
És bàsic respectar la intimitat i la privacitat. L'usuari ha de poder decidir si permet fer servir les seves dades o no. Per això, a Telefònica el big data està dins del servei de seguretat. A partir d'aquí, hi ha molts exemples de la utilitat del big data. Un d'ells seria la capacitat de recomanar programes de televisió segons allò que l'usuari veu més freqüentment, però també ha ajudat, per exemple, a la configuració de les línies d'autobusos de la ciutat de Barcelona. El big data, en tot cas, ha de ser una eina que ens ajudi a tots, ha de tenir una capacitat enriquidora i no pot ser un segrest emocional o una eina de pressió.