Josep Tejedo Fernández: “Mercabarna ha creat la primera Universitat d’Estiu amb la col·laboració de la UPC”

Josep Tejedo és el director general de Mercabarna, una ciutat dins de la ciutat que cada dia reuneix unes 23.000 persones, aplega 700 empreses, ocupa 7.500 treballadors directes i proveeix de productes frescos a uns 10 milions de persones. Llicenciat en Dret i diplomat en Desenvolupament Directiu per l’IESE Bussiness School, s’apassiona relatant com és aquest motor econòmic de país que és Mercabarna, que manté amb la UPC un espai de relació creixent pel que fa a la incorporació de talent i a la formació de les empreses.

Quins programes de formació teniu en col·laboració amb la UPC?

La UPC i Mercabarna van posar en marxa el 2014 un programa de Beques amb l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB) que tracta de millorar la competitivitat de les empreses situades en aquest gran mercat a través de la incorporació de talent jove i que és una porta oberta a la inserció laboral per als recent titulats. Més recentment, i en una nova línia de col·laboració, les dues institucions han posat les bases d’un programa específic de formació orientada als treballadors de les empreses de l’univers Mercabarna i que està dirigit a proporcionar-los més coneixement entorn a la producció, la conservació, el consum i la potencialitat del mercat dels productes alimentaris frescos.

Mercabarna és un gran generador de reptes tecnològics. És, per exemple, la principal concentració de fred industrial d’Espanya i requereix d’una gran aportació d’energia i una rellevant exigència mediambiental a causa de les emissions de CO2 . Com es gestionen aquests reptes tecnològics?

La sostenibilitat és un dels nostres eixos estratègics. En aquest sentit, la gestió energètica es treballa des de la responsabilitat social i mediambiental, potenciant al màxim l’ús d’energies renovables.

A més, com que considerem imprescindible la innovació entre les empreses per afrontar els nous reptes, diferenciar-se i ser competitiu, el 2015 vam crear el Premi Mercabarna Innova, en el qual també col·labora la ESAB-UPC, que pretén fomentar i reconèixer la innovació a qualsevol nivell (en desenvolupament de producte, en millora de processos, en nous models de negoci, en serveis al client i en matèria també de sostenibilitat).

I de cara a fomentar també la innovació cedim locals per a start-up relacionades amb el sector agroalimentari de Mercabarna.

Perquè, ara, els reptes tecnològics després d’aquests 50 primers anys de vida, són...

El principal repte tecnològic per a Mercabarna, i les empreses ubicades al seu recinte, és la digitalització, procés en el qual ja estem immersos. Amb la digitalització, la distribució i la logística estaran més lligades a la producció.

Mercabarna és l’epicentre de l’alimentació, quines accions creu que caldria fomentar per aconseguir una alimentació saludable?

Com a empresa pública tenim la responsabilitat social de fomentar els hàbits alimentaris saludables –especialment entre la població infantil- i un malbaratament zero.

En aquest senti, al llarg de l’any organitzem diferents activitats: des de campanyes dirigides a les escoles, on participen 12.000 infants a l’any, passant per un campus d’estiu orientat a nens i joves en risc d’exclusió social, fins a col·laboracions amb moltes entitats per potenciar el consum de productes frescos i la pràctica de  l’esport.

Els productes de proximitat, els aliments de temporada, la piràmide alimentària i la lluita contra el malbaratament dels aliments, són sempre els temes presents en totes les accions que organitzem.

Com es pot intensificar la relació que mantenen Mercabarna i la UPC?

Creiem que la transferència de coneixement de la universitat a les empreses té moltes necessitats i moltes possibilitats de millora. Hi ha desconeixement sobre què pot aportar la universitat, en especial en l’àmbit de la recerca. Precisament per aportar idees i opinions, Mercabarna participa al Consell Empresarial de la UPC.

És per això que encara té més rellevància portar a través de la Universitat d’Estiu de Mercabarna -creada aquest any per primera vegada i que compta també amb el suport de la ESAB/UPC- un espai de confluència i intercanvi de coneixements entre professionals del sector de l'alimentació, universitaris i equips d’investigació, sota el paraigües de la sostenibilitat com a objectiu prioritari.